Než se poprvé společně setkáme ve školce
Začátek nového školního roku je už za rohem a my se na nové dětičky moc těšíme. Pro všechny děti i rodiče je nástup do školky velká změna, která vyžaduje určitou přípravu, díky níž se dítě nebude cítit tak ztracené. Aby vše probíhalo s co nejméně slzičkami, je dobré se na školku naladit už nějaký čas před tím. Přinášíme vám pár tipů, aby se vaše dítě u této velké změny cítilo v naší školce co možná nejkomfortněji.
Režim
Ve školce máme daný režim, na který se děti v průběhu školního roku naladí a zvyknou si. Je na nich vidět, že když nastane v průběhu dne nějaká změna, dokáže je to znejistit. Ráno se nese ve znamení her a práce s pomůckami, po které následuje svačinka. Poté se každá třída setká na komunitním kruhu a zbytek dopoledne tráví venku na procházce nebo na zahradě. Po takovém výdeji energie následuje oběd a relaxace s odpočinkem. Malá ukázka našeho režimu vám může posloužit jako určitá inspirace, o kterou se v rámci vašeho dne doma můžete opřít. Pro dítě pak bude přechod do cizího prostředí jednodušší, struktura dne líp uchopitelná a bude si jistější v tom, co ho čeká.
Samostatnost
Přechod do prostředí, kde je dítě bez rodiče je samo o sobě stresujícím zážitkem. I když jsou paní učitelky novým dětem neustále k dispozici, je nezbytné, aby si dítě dokázalo poradit v základních situacích samo. Zvyšuje mu to nejen sebejistotu, ale tvoří to také základ pro víru v jeho vlastní schopnosti. Naše třídy jsou připraveny tak, aby se děti mohly volně pohybovat v prostředí, pracovat s pomůckami, pečovat o prostředí a také na samostatném uspokojení vlastních potřeb. Ve školce si nalévají pití ze džbánu samy, připravují si porcelánový talíř a příbor na stůl. U svačinky si nabírají kaši naběračkou a u oběda zase polévku. Pro oběd si chodí k paní kuchařce k okénku, kde si řeknou, jak velkou porci by si přály. Následně je čeká cesta ke stolečku s vlastním jídlem. Tohle všechno jsou věci, se kterými se s malou obměnou může začít už doma a při nástupu do školky to pro dítě bude mnohem jednodušší. V domácím prostředí je mnoho možností, jak naučit dítě samostatnosti. V obchodech je spousta užitečných produktů dětské velikosti. Koště nebo malý smetáček a hadřík jsou skvělý základ pro péči o prostředí doma. Menší lehký džbán na samostatné nalévání pití, malá naběračka, kleštičky na přendání ovoce a gumová stěrka na vyškrábání zbytků z talíře jsou výbornými kuchyňskými pomocníky na cestě k samostatnosti.
Oblékání se
Jednou z velmi důležitých dovedností ve školce je oblékání se. Na první pohled se to nezdá, ale v průběhu dne se dítě převléká hned několikrát. Při příchodu do školky, na procházku ven a po příchodu z ní, do pyžámka na odpočívání a zase naopak po probuzení. Je jasné, že náročné obracení oblečení nezvládne hned každý, a to je v pořádku. Paní učitelky, nebo starší kamarádi jsou tam ze začátku pro nové děti a rády jim to ukazují, než se to naučí samy. Pokud to však zvládají, představuje to pro ně velikou svobodu. Umět skládat oblečení, ukládat na jedno místo, pečovat o svoje věci trvá nějakou dobu. Ve školce ukazujeme skládání oblečení velmi pomalu a s jednoduchými kroky a dáváme neustále příležitosti k tomu, aby to děti zkoušely samy. Věříme, že drobnými úkoly a zajímavými výzvami jste již doma začali.
Hygiena
Základem pro zvládnutí dovedností v oblasti hygieny je správná ukázka. Pomalé ukazování mytí rukou, prst po prstě tak, aby to dítě mělo možnost řádně vidět je zárukou, že to pochopí a bude to zkoušet také. Je potřeba, abychom byli pro děti příkladem a děti tak měly možnost tyto činnosti pozorovat u nás. Jsme pro ně zrcadlo a učí se od nás i když si myslíme, že v tu chvíli se věnují něčemu jinému.
Učení zodpovědnosti
Vyřešení situací, které v průběhu dne nastanou, je nedílnou součástí školkového života. Pojmenovávání svých emocí je pro menší děti náročný úkol. Můžeme jim však pomoci tak, že je ze začátku pojmenujeme a popíšeme emoce za ně. Když pak budou ve třídě s kamarády řešit nějaký problém, budou se líp orientovat v tom, co cítí a jak můžou situaci vyřešit.
Připravené prostředí ve školce napomáhá tomu, aby zodpovědnost za své potřeby a konání mohlo převzít dítě za sebe. Je pro nás důležité, aby vědělo, že když něco vylije, není nutné plakat, ale stačí najít vhodný hadr. Když má žízeň, stačí si dojít do kuchyňky a nalít si pití. Zodpovědnost za své konání nese taky v situaci, když potřebuje pomoc. Je na dítěti, zda si o ní řekne, nebo se rozhodne, že bude zkoušet dál sám a my ho v tom rádi podpoříme. Vybrat si a rozhodnout se podle sebe je v Montessori systému jedním ze základních kamenů a my se snažíme děti vést k tomu, aby dělaly věci podle svých potřeb. Podpora vašich dětí v tomhle ohledu bude pro ně nesmírnou pomocí ve fungování nejenom u nás ve školce.
Věříme, že i když se to na začátku bez slziček neobejde, tak se bude září u nás ve školce nést ve znamení radosti z učení nových věcí, úsměvů při poznávání nových kamarádů a těšení se na zážitky, které nové prostředí ve školce přináší.
Vaše děti jsou pro nás pokladem, o který budeme každý den pečovat a věřte nám, že jsou v našich rukách v bezpečí.